이해식, 논문 초록 "민요채집을 위한 器機 사용론"
Abstract
민요채집을 위한 器機 사용론
[鄭回甲敎授 頌壽記念 論文集](서울: 鄭回甲敎授 頌壽記念準備委員會, 1983), 99~135쪽의 “民謠採集의 硏究入門” 을 "민요채집을 위한 器機 사용론"으로 수정 보완하여 [한국민요학] 제12집(서울: 한국민요학회, 2003), 233~288쪽과, 또는 이해식 논문집, [산조의 미학적 구조론](경산: 영남대학교 출판부, 2006), 13~75쪽에 再揭載함.
나는 1983년에 "民謠採集의 硏究入門"이란 논문을 발표했는데, 이것은 나의 경험을 바탕으로 민요채집에서의 potable cassette recorder와 카메라의 사용방법을 논술한 것이다. 이 논문이 발표된 80년대의 analog recorder와 film camera가 2000년대에 와서는 digital recorder와 digital camera로 기기(器機)의 근본적인 concept이 완전히 바뀌었다. 이에 맞추어서 "民謠採集의 硏究入門"을 "민요채집을 위한 器機 사용론"으로 제목을 바꾸고 디지털에 관련된 내용을 첨가하였다. 그러면서도 기기의 기본적인 mechanism의 추구는 학문과의 관련이므로 논문 원래의 골격은 그대로 두었다.
potable recorder에서는 Mic.의 사용방법과 dubbing 등을 설명하고, archives의 기초가 되는 여러 가지 recording card를 제시하고서 그 중요성을 강조하였다.
camera는 normal lensㆍwide-angle lensㆍtelephoto lensㆍmacro lens 등을 zoom 기능과 관련하여 그 용도를 설명하고, 실내에서의 민요채집에는 zoom wide-angle lens가, 야외에서는 zoom telephoto lens가 유용함을 강조하였다.
film은 polyester 또는 acetate film의 感度(sensitivity)를 설명하고, 지금은 이 필름이 CCD(charge coupled device)의 digital로 바뀌어서 data의 보관과 전송, 인쇄 등이 신속하고 정확해졌음을 첨가하였다.
또 기기의 기본적인 管理는 日光과 습기를 멀리함이며 떨어뜨리지 않음이다. 녹음기를 구입할 때는 기기의 驅動 상태와 음향 상태 등을 귀담아 들어보고 부속품이 제대로 따라오는지를 확인해야 함을 일깨웠다. digital camera를 구입할 때는 camcorder와 마찬가지로 먼저 pixel을 확인해야 한다.
민요를 채집하는 현장에서는 참으로 겸손해야 하며, 마이크 앞에서는 누구나 마음을 주저하므로 채집자는 謹愼해야 한다. 이런 면에서 채집자는 심리학자이기도 하다.
민요는 모든 음악의 기초이며 민중의 혼이 생동하는 기층문화의 증표이다. 민요채집이란 민요에 담긴 민중의 혼을 이해하고 사랑을 실천하는 진지한 行脚이다. 이러한 행각을 기록하는 것이 녹음기이다. camera finder에 들어오는 민요채집의 현장은 하나의 작은 우주이며 필름은 이 우주를 통시적으로 기록하는 역사의 한 page이다. 녹음기와 카메라에 민요의 현장을 담는 fieldwork은 역사의 차원을 한층 더 높이는 訓?이다.
The theory of machinery's use in the fieldwork for folkmusic
Lee Haesik
In 1983, I published a paper, titled “Research Introduction for Fieldwork of Folksongs” which discussed about the instructions of potable cassette tape recorder and camera at field research based on my fieldwork experience. The analog recorder and film camera in the 1980s have been replaced by digital recorder and camera in the 2000s. These changes led me to re-write this paper based on my previous paper. In this paper, I add newly the contents of digital machinery. Simultaneously the basic structure of my previous paper in 1983 remains as before in this paper, because thoroughgoing study about the mechanism is closely related to the scholarship.
In the section for the potable recorder, I explain about the instruction of a microphone and the dubbing, and I emphasize the importance of various recording cards that will constitute the archives.
In the next section for the camera, I describe various kinds of lenses such as the normal lens, wide-angle lens, telephoto lens, macro lens and others with their parts related to the zoom function. I stress here that zoom wide-angle lens is essential for indoor fieldwork, whereas 200mm zoom telephoto lens is suitable for outdoor field research.
In the section for the film, I illustrate the sensitivity of film, and emphasize that the film is now replaced by the digital, CCD(Charge Coupled Device), and how it makes simple the data storage, transmission and printing. I also mention here that it becomes now much faster and more accurate than before, because of the digital function.
I also show in this paper that the most basic but important thing in management for the machinery is to avoid sunlight and moisture and not to drop it. The machinery's state and sound conditions should be checked before purchase of a recorder. Also, when the digital camera is purchased, the pixel should be checked as in the case of camcoder.
At the spot of fieldwork, the collector should be modest and polite, because ordinary people tend to hesitate to sing or to show something in front of the microphone. In such cases, the collector can be compared to a psychologist.
The folksongs constitutes the basics of all music, and a voucher of people's culture that vividly include people's spirit. The fieldwork for folksongs is a crucial process to understand the spirit of people that is hidden in folksongs and to practice love to people. It is the recorder and recording card that record such a pilgrimage.
The scene of fieldwork that can be caught in the camera view finder is a small universe. The recording of it is a chronological recording process of our history. The fieldwork that catch the spot of singing folksongs in a recorder and camera is another historiography that upgrades the level of our history(translated by Gyewon Byeon).