李海植流 가야고산조 「흙담」의 분석 연구(홍미나)
李海植流 가야고산조 「흙담」의 분석 연구
1999년 12월
홍미나
용인대학교 대학원 국악과
가야금 전공
이해식류 가야금 산조 「흙담」에서 요구하는 새롭고 다양한 연주법들 중에서 전통 산조와 다른 연주법을 고찰한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
「흙담」의 연주법은 기존 산조 연주법에서 벗어나, 다성적 불협화음의 사용과 다양한 연주법 사이사이에 삽입된 미분음의 출현에 그 특징이 있다. 이러한 불협화음이나 미분음은 연주자들에게 고도의 기술뿐만 아니라 정확한 음정 감각을 요구한다. 따라서 「흙담」의 연주를 용이하게 하기 위해서는 먼저 불협화음과 미분음이 출현하면서 새로운 연주법까지 삽입된 부분을 이해하여야 한다.
「흙담」을 분석한 결과,
화음을 동반한 전성,
이중(二重) 슬러(slur),
트레몰로(ㅅremolo),
전성을 수반한 글리산도(glissando)와
이중(二重) 글리산도,
이성부(二聲部) 연주법,
톤 클러스터(tone cluster)의 여섯 가지 새로운 연주법이 나타났다.
ABSTRACT
Thesis on 'Heuk-Dam' Execution of
Lee Hae-sik's Style Kayago sanjo
1999. 12.
Hong, Mi-na
Department of Korean Music
Graduate School
Yong-In University
Among new and various executions required from Lee Hae-sik's Style Sanjo(李海植流 散調) ‘Heuk-Dam,’(흙담 earthen wall) after the study of traditional Sanjo and other executions, following results have been drawn.
'Heuk-Dam' execution is against existing Sanjo execution and it has the special feature in the use of multi-sound dissonant and the appearance of differential tone inserted into various executions. This dissonant or differential tone requires not only high technique but also accurate tone sense. Therefore, in order to play 'Heuk-Dam' easily, the player must understand the portion that dissonant and differential tone had appeared and new execution had been inserted.
The analysis of 'Heuk-Dam' has resulted in 6 new executions:
vibration accompanied with a chord, double slur, tremolo, glissando accompanied with a chord and double glissando, 2-part execution, and tone cluster.