논문 초록

이해식 작곡 <해금 독주를 위한 ‘날듬’>의 분석 연구

노고지리이해식 2011. 1. 29. 15:02

이해식 작곡

<해금 독주를 위한 ‘날듬’>의 분석 연구

 

Analysis of < 'Naldeum' for Haegeum Solo >

composed by Lee, Haesik

 

<국 문 초 록>

민 서 호

 

 

본문은 전통음악의 경계선을 확대하여 현대적인 창작 기법을 자유분방하게 구사하는 작곡가 이해식의 <해금 독주를 위한 ‘날듬’>에 관한 연구이다..

<해금 독주를 위한 ‘날듬’>은 <해금 독주를 위한 ‘들듬’>(2010), <거문고 독주를 위한 ‘넘듬’>(2010)과 함께 이해식의 세 개의 순환구조 Series의 하나이며, 그의 해금 독주곡 <춤사리기>(1999) 이후 11년 만의 해금 창작곡이다.

 

첫째, <해금 독주를 위한 ‘날듬’>은 크게 section ⅠㆍⅡㆍⅢ으로 나뉜다. 처음 제시(提示)이라 할 수 있는 section Ι은 ? ? ? ? ?이며 15개의 선율구조로 나뉜다. 전개(全開)에 해당하는 section Ⅱ는 조성에 따라 ? ? ?로 선율구조는 5개이다. 끝으로 재현과 종지를 보여주는 section Ⅲ은 ? ? ? ? ? ?이며, 여기서는 장단으로 구성된 ? 단락을 제외하고 9개의 선율구조로 나뉜다.

본곡에서 가장 많이 나타나는 선율은 제1~제5마디의 주제선율이며, 특히 section ΙㆍⅢ의 시작과 종지에서는 주제선율이 반복, 변주된다. 이런 변주 구조로 볼 때, <해금 독주를 위한 '날듬'>은 주제선율을 다양하게 변주한 악곡임을 알 수 있다.

 

둘째, <해금 독주를 위한 '날듬'>의 주된 리듬형은 Syncopation과 Hemiola 리듬이다. section Ⅰ Ⅱ Ⅲ은 전개해 나갈수록 혼합박자와 함께 리듬이 점차 분할됨을 보여준다.

 

셋째, <해금 독주를 위한 '날듬'>의 운지법은 손가락과 포지션(Position) 선택, 손가락 위치 변경 방법(Shifting), 농현에 따라 결정하였다. 운지법에 따른 운지이동을 살펴보면 악곡을 통틀어 31회 운지 이동되며, 운지 이동 할 때 식지음의 포지션과 이동 횟수를 살펴보면 e음으로 2번, e로 4번, f로 4번, g로 8번, a으로 1번, a로 4번, b으로 1번, b로 1번, c'로 4번, d'로 1번, e'으로 1번 이동한다.

 

Abstract

 

 

Analysis of Naldeum' for Haegeum Solo

composed by Lee, Haesik

 

 

Min Seo Ho

 

 

This research seeks to analyze 'Naldeum' for Heageum Solo (奚琴獨奏를 위한 ‘날듬’) by the composer Lee Haesik, who liberally expresses modern creative techniques, expanding the boundaries of traditional music.

'Naldeum' for Heaguem Solo is the first of three parts – the other two being <'Deuldeum' for Heageum Solo>(奚琴獨奏를 위한 ‘들듬’) and 'Numdeum' for Geomungo Solo(거문고독주를 위한 ‘넘듬’)- for the series and the first Heaguem piece composed by Lee Haesik in 11 years after his <Heageum solo Chumsarigi>(奚琴獨奏를 위한 ‘춤사리기’).

To help musical comprehension, we will first look at the overall flow of 'Naldeum' for Heaguem Solo before analyzing the structure and partial melody and rhythm. The conclusion of the research on Haegeum techniques is thus:

 

First, 'Naldeum' for Haegeum Solo can be divided into three sections. Part I, the exposition, is comprised of five periods – ? ? ? ?, and ? – and 15 melodic structures. Part II, which is the development section, consists of ? ? and ? by tonality, and five melodic structures. Lastly, Part III, which shows recapitulation and cadence, is made up of total six periods – ? ? ? ? ?, and ? – and can be divided into nine melodic structure except for ?, which consists of rhythm. The theme melody, which begins in the first period to the fifth, appears most frequently in this music, and is repeated and transformed between the beginning and the end of Part I and Part III in particular. Naldeum for Haeguem Solo, therefore, is a piece of music with variation of the theme melody.

Second, the rhythmic shape of Naldeum for Haegeum Solo consists of syncopation and ㅗemiola rhythm. Also, there is a change in time signature as 5/4 appears in the last period of Part I and III, and 5/8 in G of Part II, and the large section of each Part shows division of rhythm with the development. The irregular and diverse rhythmic shape with mixed meter persists throughout the music.

 

Third, the fingering for Naldeum for Haegeum Solo was determined by the position and shifting of fingers, and vibrato. The position of finger changes total 31 times throughout the music, and in terms of the forefinger’s position and shifting, it changed twice to <e> four times to <e> four times to <f> eight times to <g> once to <a> four times to <a> once to <b> once to <b> four times to <c’> once to <d’> and once to <e’>.

 

Fourth, the Bowing in Naldeum for Haeguem Solo was based on the basic rules of pulling bow (one that pulls rightward from the body) and thrusting bow (one that pushes from the right to the body), and determined by the speed and pressure of the bow, angle of the horsehair, distance between bridge and bow, and existence of slur. Based on these, the basic forms of traditional bowing is expressed in the form of detaché, which is one bowing per beat, legato by slur, staccato technique, and double stop.

 

Fifth, Naldeum for Haegeum Solo is finished with the Janggo(杖鼓) performance by the Haegeum player after playing Haeguem. This unique form, unprecedented in any other contemporary Haegeum piece, represents a new idea for Haegeum music.

 

Therefore, Naldeum for Heageum Solo combines traditional, Western, and 20thcentury contemporary composition techniques and also the various performance techniques suggest a new paradigm for contemporary Haeguem music.