국립국악관현악단 제40회 정기연주회 "두레에서 매굿까지"
지휘/이상규, 2006. 6. 2~3. 국립극장 해오름극장
이해식 작곡 「해동신곡」
「海東新曲」은 두 가지 점에서 주목할 만하다. 첫째는 그 작품의 선율과 리듬의 기초가 토속민요라는 것이고, 둘째는 창작기법이 개성적이고 섬세하게 개발되었다는 것이다. …이 작품은 80년대에 보다 알찬 우리 시대의 국악작품들이 이루어질 것이라는 하나의 예증이라 해도 좋을 것 같다(黃秉冀, “80년대 우리 음악계의 기대와 전망,” [월간음악세계], 1980년 1월호, 40쪽).
‘고요한 아침의 나라에서 탄생한 새로운 음악’이 해동신곡이다. ‘고요한 아침의 나라’는 전통이며 ‘새로운 음악’은 현재의 삶에 대한 만족과 미래 지향적 희망을 말하고 있다. …씨 뿌리고 추수하면서 춤과 노래를 즐긴 우리 민족의 태동이… 제천(祭天)의 감사제가 관현의 복합음향으로 끈적끈적하게 분위기를 조성한다. 이 음향은 우리 민족의 강인성을 나타낸 포괄적 인간상의 표현이며 또한 미래 지향적 음향소재의 제시이기도 하다. …이 곡은 tone cluster의 한국적 질이 어떤 것인가를 들려주고 있으며 나아가 한국의 미래음악에서의 화성 사용 가능성을 보여주고 있다. 또한 무악의 예술화 내지 현대적 재해석에 의한 의미부여, 그리고 소재에 대한 음악어법의 확대가 두드러지게 드러나 보인다(이성천, 1986. 4. 4. KBS국악관현악단 제2회 정기연주회 해설).
…작곡자는 전체적으로 세 개의 주제를 가지고 이 작품을 전개시키고 있다. 첫째 주제는 태동(太動)의 장에 나타난다. 삼국지 위지 동이전의 기록에서 악상을 얻은 이 부분은 고대의 한민족이 씨를 뿌리고 추수를 하면서 춤과 노래를 함께 즐겨온 풍습을 음악화한 부분이다. …둘째 주제는 예악(禮樂)의 장에 담고 있다. 한민족이 예와 악을 숭상하는 민족이었음과 예와 악이 상호 별개의 것이 아니라 동전의 앞뒷면처럼 하나의 체제 속에 담겨진 두 가지 모습임을 주장하는 듯 보여지는 부분이다. …셋째 주제는 전개(展開)의 장에 표현된다. 우리 민족의 밝은 미래를 예견하면서 작곡되었다는 이 부분은 역시 …이 곡의 표제가 해동(海東)인 것을 다시금 생각케 만드는 장이다(윤중강, 1990. 10. 15. KBS국악관현악단 제37회 정기연주회 해설).
There are two distinguished features in Haedongsingok(海東新曲), first one is that the melody and rhythm of the piece is based on Korean traditional folk songs and another is that the techniques of composition were developed in a more original and exquisite way. The piece will serve as proof that more number of substantial contemporary of Korean Classical music will be created in the 80s(Hwang Byung Ki(黃秉冀), "Expectations and outlook on Korean Classical music in the 1980s" Music World, January 1980 p. 40).
Haedongsingok(海東新曲) is a 'new melody created in the Land of Morning Calm.' The land of morning calm is a tradition and new melody stands for the satisfaction upon the present and the hope for the future. Korean people enjoyed dance and music as they worked on fields, sowing seeds and reaping plants. We also had thanksgiving rituals in which the ancestors showed their reverence to the nature, the sky and the land. These cultural aspects are intricately structured in an orchestration, effectively creating a unique atmosphere. The tune, is a portrayal of human beings in a comprehensive perspective, and it not only depicts the strength of our nation but also suggests the original and somewhat innovative musical materials for the future. This piece reveals to us the true Korean quality of the tone cluster and steps further forward and shows the opportunities of the future Korean music in terms of utilizing harmony in it. With an exemplary work of them reinforcement through composition, the contemporary concept of art and music is redefined[Lee Sung Cheon(李成千), 1986. 4. 4. Excerpts from the 2nd regular Concert of KBS Gukak(國樂) Orchestra Company].
The composer is developing the piece with three different themes. First them appears in the Formation Chapter. This part was created based on the motif from a Chinese classical novel, Samgukji Ouiji. Dongyijeon(三國志 魏志 東夷傳) and musicalized the culture of ancient Koreans who enjoyed dancing and singing while they were working in the fields and farms. Second theme appears in the Civility and Music Chapter. As we listen to the music, we get an impression that the composer is making an argument to us, that Koreans have always been enjoyed and respected civility and music and also that those two values are actually the same quality that are covered in different forms. Lastly, the third one appears in the Development Chapter. The composer explained that he created this part expecting a bright future of Korea and it certainly reminds us of the title of the music Haedongsingok[Yoon Joong Kang(윤중강), 1990. 10. 15. Excerpts from 37th Regular Concert of KBS Gukak Orchestra Company].
'나의 저작물' 카테고리의 다른 글
작곡가 이해식 음악문집 [작곡노트 넘겨보기]. 2006년 6월. (0) | 2006.09.15 |
---|---|
이해식 논문집 [산조의 미학적 구조론] (0) | 2006.09.07 |
해동신곡-국립국악관현악단 "두레에서 매굿까지" 2006년 6월 2~3일 (0) | 2006.08.27 |
이해식 국악관현악곡집 [해동신곡] 머리말. 1983. 7. (0) | 2006.08.15 |
이해식 국악창작곡집 CD [바람과 춤터]. 1999. 2. (0) | 2006.08.14 |