Abstract
Prism을 통해서 본 내 작품의 색깔에 관하여
[韓國音樂學硏究] 第31輯(서울: 韓國國樂學會, 2002), 135~321쪽을, 이해식, [이해식의 작곡노트 넘겨보기](경산: 영남대학교 출판부, 2006), 146~467쪽에 증보 게재함.
본문은 크게 “Prism: 작품에서의 색깔있는 움직임”과 “Spectrum: 내 작품의 색깔들”로 연계되어 있다. “작품에서의 색깔있는 움직임”은 1994년도 <국악의 해 기념 학술회의>에서 발표된 논문인데 그 바탕은 “Spectrum: 내 작품의 색깔들”이다. “내 작품의 색깔들”은 작품기획․작품노트ㆍ해설ㆍ비평ㆍ관련논문ㆍ참고문헌ㆍ연주정보 등, 나의 작품과 관련된 글이면 모두 한 데 모은 나의 portfolio이다. 이러한 작업들은 <2000년대를 향한 한국 창작음악의 회고와 전망>에서와 같이 내 작품의 작곡적 내용과 색깔을 밝히는 사회적인 행동이라 하겠다.
본문을 색깔 관련으로 시작함은 색(色)은 보이는 공간이고 소리는 보이지 않는 공간으로써 색과 소리를 공감각적 공간으로 보기 때문이다. 특히 본문의 후반인 “Spectrum: 내 작품의 색깔들”은 소리의 공간을 가독적(可讀的)인 색의 공간으로 바꾸어 본 것이다.
“작품에서의 색깔있는 움직임”은 ‘국악관현악법’ㆍ‘전통음악과 서양의 작곡 수법’ㆍ‘현대화에 대하여’ㆍ‘서양의 색깔’ㆍ‘사조(思潮)ㆍ비평ㆍ철학’ 등을 ‘내 작품의 밭’과 관련하여 현재 우리 나라 국악작곡계의 성향을 서술한 것이다. 그리하여 “작품에서의 색깔있는 움직임”을 prism으로 보고 이 prism에서 분광(分光)된 빛깔을 spectrum, “내 작품의 색깔들”로 이름한 것이다. 즉 prism에 나오는 내 작품명에는 발표 순서에 따른 작품번호가 병기(倂記)되어 있는데 spectrum으로 가서 이 번호를 찾으면 작품에 관한 모든 정보를 볼 수 있다.
‘내 작품의 밭’은 무(無)로부터 유(有)를 수확(收穫 harvest)하는 나의 특별한 영역이며 이것의 씨앗은 나의 상상력(imagination)이다. 작품은 상상력이 자유롭게 유희할 수 있을 때에 창조된다. 따라서 “내 작품의 색깔들”은 ‘내 작품의 밭’에서 유희하는, 지각할 수 있는 색깔 같은 것이다.
이처럼 내 작품에 관련된 기록을 모은 까닭은 작곡가는 비평가, 음악학자, 그리고 음악사가(musical historian)가 충분히 이용할 수 있는, 음악이해를 위한 인식과 통찰을 주어야 하기 때문이요, 그럼으로써 음악 탐구의 전 영역이 풍부해질 수 있기(Aaron Copland) 때문이다.
The colors of my musical works through the prism
Lee Haesik
This paper is largely divided into two parts; the former is “Prism: The colorful movement in musical works” and the latter is “Spectrum: The colors of my musical pieces.” The former was presented at the conference for celebrating for the year of the Korean Music in 1994, and is based on the latter. The latter is my portfolio that collects various kinds of articles that are related to my musical works, which include musical schemes, musical notes, explanations, critiques, related academic papers, bibliographies, information about performances etc. Such works are a social activity for the purpose of explanation on compositional contents and color of my musical pieces.
The reason I started this paper with talking about colors is because the color is a visual space whereas the sound is a non-visual space. I think that the color and the sound are spatial-sense. The latter, especially, “Spectrum: The colors of my musical piece” translates the space of the sound into the space of color to be visually perceived.
In “Prism: The colorful movement in musical works.” talking about orchestration for traditional instruments, compositional techniques of Korean and Western music, modernization, the color of the West, the trends, critiques, philosophy that are all related to the field of my musical pieces. I discuss the current situation of Korean composition for traditional instruments. Therefore, I see “The colorful movement in musical works” as prism and name the color passing the prism as the spectrum, “The colors of my musical pieces.” Also, I number each of my musical pieces in the ‘prism’ in order so that one can find all information about any piece in the ‘spectrum.’
“The field of my musical pieces” is my unique territory to harvest something from the nothing. The seed of this is my imagination. The musical pieces is produced only when one's imagination can ramble freely. Therefore, “the color of my musical works” is like a perceivable colors that plays in “my musical field.”
The reason I collected all the references pertinent to my musical pieces is that a composer should supply all the materials that critics, musicologists and musical historians can fully use for a better understanding of the composer's music. This will eventually make all musical academic areas plentiful(translated by Gyewon Byeon).
'논문 초록' 카테고리의 다른 글
이해식, 논문초록 "黃鐘에 관하여" 2007. 5. 9. (0) | 2008.07.07 |
---|---|
이해식, 논문 초록 ―이성천의 평론에 투영된 내 작품양식의 재접근― (0) | 2007.03.17 |
이해식, 논문 초록 "외래의 춤음악과 한국음악의 접근론" (0) | 2007.01.09 |
이해식, 논문초록 "경상도쪼 민요의 통시성과 토속성" (0) | 2007.01.09 |
이해식, 논문 초록 "피리를 중심으로 본 <壽齊天>의 旋律構造" (0) | 2007.01.09 |