―이성천의 평론에 투영된 내 작품양식의 재접근―
이해식,“음악사적 의미로서의 작곡가의 작품양식 연구 -이성천의 평론에 투영된 나의 작품양식의 재접근-,”[음악과 문화] 제5호(대구: 세계음악학회, 2001), 67~92쪽, 또는
이해식 논문집, [산조의 미학적 구조론](경산: 영남대학교 출판부, 2006), 352~384쪽.
이 해 식
본문은 나의 작품집 [해동신곡]ㆍ[흙담]ㆍ[젊은이를 위한 춤, 바람의 말]의 머리말에서 핵심이 되는 나의 작품배경과, 이성천(1936~2003) 교수가 쓴 내 작품집에 대한 서평과, 내가 작곡한 「두레사리」에 대하여 역시 이성천교수가 쓴 문화론적 평론과 평론적 감상문을 연계하여 내 작품양식을 논의한 것이다.
이성천 교수는 [해동신곡]에 들어 있는 나의 생각을 작곡 신념이라했고, 무속은 [흙담]에서 개별 개념 또는 특수 개념으로 의식화된 작품의 질료라고 했다. 이들이 나아가 [젊은이를 위한 춤, 바람의 말]에서는 적극적으로 표현되고 형상화 된다고 했다.
작품집 [바람의 말]은 나와 젊은이가 춤출 수 있는 에너지(또는 氣)를 모아놓은 <바람의 집>이며 창작된 굿을 악보로 기록한 <굿책>이다. 이것을 이성천 교수는 “춤이라고 하는 몸체의 놀림이 아니고서는 도저히 견딜 수 없는, 질식할 수밖에 없는 경향”의 춤곡이라고 했다.
「두레사리」는 이질적인 두 개의 합창단과 관현악으로 민속적인 요체를 잘 드러낸 춤추는 교성곡(交聲曲, cantata)이며 내 의사가 분명한 양식을 드러낸 작품이다. 그래서 이성천 교수는 이 곡을 특히 많은 필드 웍의 경험 위에서 토속음악을 예술음악으로, 생활문화를 음악문화로 전환시킨 큰 의도가 있다고 했다.
지금까지 고찰해온 내 작품양식에 관련된 우리의 민속은 대부분 체험적으로 파악된 보편성을 지향하지만, 양식이란 말의 어원처럼 자칫 어떤 완고성이나 경직성에 회귀될 위험도 있다. 그러나 그런 동태(動態)는 내가 가장 싫어하고 경계하는 사항들이다. 이럴 때 나에게 있어 양식은 작품에 음악사적 의미를 부여하고 창조를 찾아내는 역할을 한다.
Retrial to discuss the style of my work reflected by Lee Sungchon's criticism
Lee Haesik
This article is my trial to discuss my style by interlinking following three items: the core of the background of my work introduced in the “preface” of Hadongsin'gok(海東新曲 The new music from sunrise), Huktam(흙담 The clay wall) and The Dance, and the Words of the Wind for the Young(젊은이를 위한 춤, 바람의 말); the book reviews of three books of my work written by Professor Lee Sungchon(李成千 1936~2003); and his comment in the point of the culture and his critical description about my work Turaesari(두레사리 The Lives of the Old Community).
Lee Sungchon said my idea expressed in Haedongsin'gok the faith of composing and called shamanism the material of the work accomplished in Huktam with the individual concept or specific concept. Furthermore he said that these ideas and concepts mentioned above are actively expressed in The Words for the Wind.
The Words for the Wind is not only The house of the wind(바람의 집) condensed energy which the young and I can dance with, but the Kutchek(굿책), the music book of created kut(굿). Lee Sungchon said this work is the dance music only expressed by movements of body like dance. This pinpoints my destiny with accuracy, too.
Turadsari is a cantata which reveals the important character of folk music throughout being performed by two groups of choir and a orchestra, and it is also my work that expresses my own style of composition obviously. Thereupon, Lee Sungchon emphasized that there is much intention to transfer a folk music into the music of art, the culture of life into the culture of the music especially on the basis of the lots of experience of fieldwork.
The contents investigated up to now almost point to the universality grasped from the experience, but at the same time they may have the danger of returning to kind of obstinacy or rigidity caused from the basic meaning of the word “style”? That kind of movement, however, is the matters that I dislike extremely. At this time, the style in my case takes a role to grant the meaning of the history of the music and to create(translated by Lee Kyeong-won).
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