국 문 초 록
가야금 독주곡의 장구반주 리듬분석 - 이해식 창작곡을 중심으로 -
2006년 12월
김 효 현
용인대학교 예술대학원
국악학과
타악전공
이해식은 1960년대 후반부터 한국의 민속음악에 근거를 두면서 전통음악을 현대적으로 확장한 작곡가이다. 그의 작품은 기악 독주곡, 실내악곡, 관현악곡, 무용음악, 합창곡 등 모든 분야에 이르기까지 광범위한 영역에 걸쳐있다.
장구는 일반적으로 국악곡 전반에 걸쳐 중요한 역할을 담당하고 있으며, 합주곡보다는 독주곡에서 더욱 더 효과적으로 쓰이고 있다. 그 중에서도 이해식의 가야금 독주곡에 있어서 가야금과 장구의 대비는 어느 작곡가보다도 독특하다하겠다.
이에 본고에서는 황병기 등의 작곡자에 의해 쓰여진 창작 장구주법 외에 새로운 이해식만의 또 다른 장구주법이 나타나고 있는지를 알아보고, 다섯 곡의 반주리듬을 분석하여 특징을 찾아보고자 하였다.
이해식의 가야금 독주곡은 9곡이 있으나 본고에서는 1968년에 처음으로 12현 가야금독주곡으로 작곡되어 신국악 작곡공모에 입상된 작품인 「가야고를 위한 3장」과 현재까지도 가야금주자들에 의해 많이 연주되어 지고 있는 12현 가야금독주곡「흙담」그리고 1988ㆍ1989년에 작곡된 18현 가야금독주곡「줄풀이 제1번」과 「줄풀이 제2번」1994년에 진쇠장단을 토대로 작곡된 18현 가야금독주곡「금파람」을 택하여 각 곡마다 박자ㆍ속도ㆍ마디수ㆍ박자에 따른 변주ㆍ연주법 등을 분석해 보았다.
분석한 결과 다음과 같음을 알 수 있었다.
☞ 이해식의 다섯 곡의 작품에 나타난 박자는 6/8ㆍ12/8ㆍ3/4ㆍ4/4ㆍ5/4이며, 작품에 쓰인 음표는 2분음표
☞ 다섯 곡 모든 곡에 쓰인 4박자 계통에 나타나는 부점리듬과 16분음표의 장구 리듬은 복잡하지만 통일성 있게 하였고, 절제된 리듬으로 선율의 대비를 강조하여 곡의 흐름을 다양하게 표현하고 있으며, 「가야고를 위한 3장」을 제외한 전곡에 나타나고 있는 적은 마디의 5/4박자의 리듬은 규칙적인 박자에서 고조된 기분으로 바꿔주기도 하고, 종지의 완만성을 강조하기 위해 쓰이고 있다.
☞「줄풀이 제2번」에서는 다른 곡에는 없는 가야금주자와 장구주자의 많은 교감이 필요한 6/8박자의 즉흥반주가 유일하게 나타나고 있다.
☞ 이해식 작품에서는 시대와 12현, 18현가야금의 현수에 따른 장구의 창작주법은 없으나 북편, 채편의 복판, 변죽만으로 연주하는 전통적인 주법으로 작곡되었다.☞ 다른 작품에는 잘 나타나지 않는 특별한 진쇠장단을 차용하여 작곡된 「금파람」은 4분음표를 부점리듬으로 사용하여 가야금과 함께 새로운 진쇠리듬을 표현하여 특징적인 장단 느낌을 나타내고자 하였다.
☞ 이해식의 60년대 초창기 작품 「가야고를 위한 3장」ㆍ「흙담」에서는 마디수에 비해 변주 리듬이 많았고, 80~90년대 작품 「줄풀이 제1번」ㆍ「줄풀이 제2번」ㆍ「금파람」에서는 마디 수에 비해 리듬반복이 많이 나타나고 있음을 알 수 있다.
이와 같이 이해식의 가야금과 장구를 위한 작품에는 새로운 장구주법은 나타나고 있지 않으나 32분음표ㆍ꾸밈음ㆍ부점리듬 등으로 장구리듬을 다양하게 분할하여 긴장과 이완을 표현하였으며 가야금 선율과도 조화롭게 나타내었음을 알 수 있었다. 아울러 창작곡에서의 장구악기 역할의 중요성도 확인할 수 있었다.
ABSTRACT
Analysis of rhythms of Jangguaccompaniment in Gayaguem Solos
- Emphasis on the creative piece of Gayaguem by Lee Hae Sik -
2006. 12.
Kim Hyo-Hyeun
Dept. of Korean Music
Graduate School of Arts
Yong-In University
Lee Hae Sik(李海植) is a composer who has expanded traditional music into contemporary one based on Korean traditional music since the late 1960s.
His works widely range from a solo of instrumental music, indoor performance, orchestral music, music for dancing to a choral.
Janggu(杖鼓) accompaniment generally plays an important role in Korean traditional music, but it is used more effectively on a solo than on a choral. Among them, the contrast of solo and accompaniment in his gayaguem(伽倻琴) solos is more unique than any other composer's.
I tried to find out his another style or the existing style of janggu used by Hwang Byeung Gi(黃秉冀) and other composers and further discover the characteristics by analyzing each piece.
There are nine pieces of Lee Hae Sik's gayaguem solos. Among them, I selected five pieces named <The third movement for Gayago>(伽倻琴를 爲한 三章), which was composed as the first 12lined gayaguem solo in 1968 and won a prize in the competition of Modern Korean Traditional Music,
The results from the analysis are as follows:
☞ 6/8ㆍ12/8ㆍ3/4ㆍ4/4ㆍ5/4 rhythmic patterns are used in Lee Hae Sik's five pieces, the notes such as half-note
☞ the dotted rhythms and sixteenth notes used in all five pieces make
janggu rhythms complicated but unified. When the melodies of gayaguem move variously, they express diversely the flow of the piece by emphasizing the contrast of the melodies with moderated rhythms or alternating one another, a few of 5/4 rhythms appeared in all pieces except <The third movement for Gayago>, gives elevated feeling in the regular beats. It is also used to emphasize the slowness of the end.☞ in <
Juelpuri No.2> only appears impromptu accompaniment of 6/8 beat which doesn't exist in other pieces. Impromptu accompaniment is for expecting diverse variations and needs much sympathy between gayaguem players and janggu players, too.☞ compare to various and intricate rhythms, there isn't any creation for the style of
janggu appeared in Hwang Byeung Gi's and Lee Sueung Chuen's(李成千) works. However, there appear the traditional style which is only played on the side of a drum, in the middle of the beating side and the brim.☞ unlike his other works, <
Guemparam> was composed with borrowing the peculiar rhythms of jinshae. He used a quarter note as a dotted rhythm to express new jinshae rhythms to give characteristic beats with gayaguem.☞ his 60s' early works <
The third movement for Gayago>, <Huegdam> have more variational rhythms than the number of tunes and his 80~90s' works <Juelpuri No.1>, <Juelpuri No.2>, <Guemparam> have more repetitions of the beat than the number of tunes.
Like this, new styles do not appear in Lee Hae Sik's works for gayaguem and janggu, but he divided the rhythm of janggu variously by using thirty-second notes, decorative notes, and dotted notes to express tension and alleviation with the melodies of gayaguem harmoniously. In addition, we can confirm the importance of the role of janggu instrument in the creative pieces.
'논문 초록' 카테고리의 다른 글
이해식 作曲 「굿을 위한 피리」의 分析 硏究(황규상). 2005年 2月 (0) | 2008.09.13 |
---|---|
이해식류 거문고산조 <술대굿>의 연주법 분석(김영미). 2005年 2月. 동영상 (0) | 2008.09.12 |
18絃 伽倻琴 獨奏曲 「줄풀이 제1번」의 分析(김혜진). 2001年 2月 (0) | 2008.09.11 |
이해식 25현금 독주곡「나위사위」연구(김유진). 2007년 2월 (0) | 2008.09.10 |
이해식流 가야고산조 <흙담> 연구(정지영). 2003년 2월 (0) | 2008.09.10 |