아래에 <술대굿> 동영상이 있습니다.
이해식류 거문고산조 <술대굿>의 연주법 분석
2005年 2月
金 榮 美
漢陽大學校 大學院
國 文 要 旨
본 연구는 이해식의 작품 중에서 1984년에 발표된 이해식류 거문고산조 <술대굿>의 연주법에 관하여 그가 생각하는 산조의 의미와 작품세계를 정리하고 연주법을 분석연구 하였다.
총 3악장으로 구성된 <술대굿>의 연주법을 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, <술대굿>의 조현법을 아래와 같이 유현ㆍ대현ㆍ괘상청을 정악 조현법으로, 괘하청과 무현은 산조 조현법으로 한다.
둘째, <술대굿> 각장에서 나타나고 있는 특징은 다음과 같다.
1장: 음송이(音塊 tone cluster) 주법과 arpeggio 주법을 사용하였다.
2장: 저음을 능숙하게 연주하여야할 악장이다. 오른손의 arpeggio 주법을 사용했다.
3장: 통판ㆍ대모ㆍ좌단ㆍ현침을 손과 술대로 타악의 효과를 나타내고 있다.
셋째, 전통 연주법과 다른 <술대굿>만의 연주법은 크게 4가지가 있다. ① pizzicato의 응용 및 개방현을 이용한 음송이(tone cluster) 주법, ② arpeggio(스르렁) 주법, ③ 현을 제외한 타악기적 주법, ④ 술대와 통판을 이용한 특수효과 주법 등이다.
이해식류 거문고산조 <술대굿>은 전통적인 조율체계를 바꾸고 술대치기와 함께 왼손의 pizzicato를 겸하는 주법을 구사하였다. 특히 3악장에서 보이는 술대의 타악적인 새로운 주법은 현재까지의 거문고 창작곡들과는 다른 독특한 특징으로 변별되며 또 다른 정서를 느끼게 하는 작품이다.
ABSTRACT
An Analysis on the Interpretation of 'Suldae gut' by Lee Hae-sik
(an Improvisational Music for 6-stringed Zither)
2005. 2.
Kim, Young Mi
Dept. of Korean Traditional Music
The Graduate School
Hanyang University
This paper is aimed to help comprehend the music and philosophy on sanjo(散調) of composer Hae-sik Lee(李海植) mainly by analysing the techniques in the tune 'Suldae gut'(匙祭 술대굿) which was composed according to his own mode of sanjo and announced in 1984.
Following are the summarized interpretation of this three-movements tune.
First, the instrument is tuned as follows. the strings of yuhyeon(遊絃), daehyeon(大絃), and gwaesangcheong(棵上淸) are tuned to joeong-ak(正樂 court music) scale while the strings of gwaehacheong(棵下淸) and muhyeon(文絃) to sanjo(improvisational folk music) scale.
Second, the characteristics of each movement are distinguished below.
The 1st movement : frequent use of tone cluster and arpeggio comprised mainly of low-pitched sound.
The 2nd movement : skillful interpretation of low-pitched sound is necessary. Both arpeggio and plectrum picking are imposed on the right hand at the same time.
The 3rd movement : drumming effects produced by hitting certain parts of the instrument like tongpan(通版 front panel), daemo(玳瑁 leather patch), jwadan(坐團 arm rest), hyeonchim(絃枕 bridge) with hand and bamboo plectrum(匙 술대).
Finally, the original techniques of this tune which distinguish it from traditional music can be classified as following 4 categories.
1. Tone cluster notes using pizzicato and open strings.
2. Arpeggio known as 'seu-reu-reong'(스르렁).
3. Drumming effects excluding normal string thrumming.
4. Special effects using plectrum and front panel.
In this composition, the composer Hae-sik Lee changed the conventional tuning practice and invented a new technique of simultaneous right hand picking and left hand pizzicato. Most of all, the new drumming effects using plectrum in the third movement make the tune stand out from previous modern compositions and give the audience unprecedented original sentiment.
동영상 이해식 작곡 거문고독주곡 [술대굿]
국립국악원 거문고역사축제 -현대 거문고 작품세계-
1999. 6. 23. 국립국악원 예악당/서울. Sony DCR 녹화/이해식
악보 및 작곡노트: 이해식 국악기독주곡집 [흙담](경산: 영남대학교 출판부, 1986), 128쪽.
거문고/허윤정, 장고/이경화
'논문 초록' 카테고리의 다른 글
이해식 해금독주곡 <춤사리기>의 음악분석과 연주기법. 2003. 8. 동영상 (0) | 2008.09.21 |
---|---|
이해식 作曲 「굿을 위한 피리」의 分析 硏究(황규상). 2005年 2月 (0) | 2008.09.13 |
가야금 독주곡의 장구반주 리듬분석- 이해식 창작곡을 중심으로 - (김효현) (0) | 2008.09.12 |
18絃 伽倻琴 獨奏曲 「줄풀이 제1번」의 分析(김혜진). 2001年 2月 (0) | 2008.09.11 |
이해식 25현금 독주곡「나위사위」연구(김유진). 2007년 2월 (0) | 2008.09.10 |